תכנון גן חדש? – 5 דברים שכנראה לא לקחתם בחשבון

תכנון גן חדש? – 5 דברים שכנראה לא לקחתם בחשבון

גני משחקים כבר מזמן הפכו להיות מרכיב מרכזי בכל עיר, במרבית הערים והישובים ישנם כמה גני שעשועים. בכל שכונה כמעט ניתן למצוא אזור שיש בו מתקנים לילדים, החל מנדנדות, בית טיפוס, מגלשה ועד מתקני כושר. גני שעשועים תורמים רבות להתפתחות הילדים, המשחק בחוץ תורם בהכרת חברים חדשים, לאו דווקא באותו טווח גילאים ומפתח את היכולות החברתיות שלהם. כמו כן, הילדים לומדים להתמצאות במרחב, ללמוד להיות אחראים לעצמם ופורקים הרבה אנרגיה אשר בגילים צעירים זה הכרחי עבורם.

בשנים האחרונות הגני שעשועים השתכללו וישנם גנים רבים אשר מעבר למתקני הילדים הקלסיים ישנם מתקנים מגוונים ומשוכללים הנעים סביב מוטיב ספציפי. כך לדוגמא, ישנם גני שעשועים לימודים אשר המתקנים בהם נותנים הסבר על תופעות בעולם. מוטיב נוסף אשר קיים בגנים רבים בארץ הוא פארק חבלים אשר מאפשר לילדים לפתח את היכלות הפיזיות שלהם, התמקדות במטרה וגמישות.

כאשר מתקבלת ההחלטה לבנות גן שעשועים חדש ישנם כמה עקרונות שחייב לתת להם ביטוי והתייחסות בעת תכנון ובנית הפארק:

נגישות

בעת בניית הגן יש להתאים מהרחוב לפחות דרך אחת (שביל קשיח או סלול) אשר מאפשרת נגישות לאנשים עם כסא גלגלים. כמו כן, לא משנה מה סוג הגן שעשועים יש לדאוג למתקנים לגני ילדים אשר יהיו נגישים. לדוגמא, בכל גן בו יש נדנדות חייב להיות מושב נדנדה אחד לפחות המתאים לתקן נגישות. מושב “קן לציפור” היא דוגמא מוכרת למושב נדנדה נגיש.

גידור גן המשחקים

  במידה והגן משחקים נמצא במרחק יחסית קרוב לכביש, חניה או כל גורם מסוכן אחר יש להתקין גדר לפי הוראות התקן במטרה למנוע מילדים לרוץ לכביש. גן משחקים אשר יש בו מתקנים לילדים באזור קרוב לכביש ללא גידור אסור לו להיכנס לפעילות שכן הדבר מסוכן מאוד.

הצללה

בכל גן משחקים רצוי ומומלץ להתקין יריעת הצללה על מנת להגן על הילדים והמבלים בפארק מפני השמש הקודחת בימי הקיץ החמים. בניית ההצללה דורשת תכנון מקדים בעת כתיבת תוכנית שרטוט של שטח הגן וזאת במטרה לוודא שעמודי ההצלה אינם חוסמים שביל גישה בין המתקנים/ שביל נגישות או חופפים על שטח משחק.

מצע בולם

בעת בניית הפארק יש תקנים אשר חובה להתייחס אליהם. בעבר מצע בולם מסוג חול או חצץ, היום לפי ההנחיות החדשות נדרש להתקין מצע בולם מסוג גומי או דשא סינטטי. המטרה של ההנחיות החדשות היא לאפשר נגישות לכיסא גלגלים ולבלום נפילות של ילדים המתרוצצים.

מערכות הספקת מים

בעת בניית גן שעשועים חובה להתקין באזור המשחקים של הילדים מזרקה לשתיית מים. חובה לבדוק כי המים מסופקים ממקור מאושר ובעלי איכות שתייה. כמו כן, יש לוודא כי כמות המזרקות המפוזרות בפארק מותאמת לפי גודל הפארק וכמות הילדים היכולים להתאכלס בו.

בניית גן שעשועים מצריכה המון מחשבה, תכנון מקדים, הקמת אסטרטגית בנייה, איסוף נתוני שטח, נתוני אוכלוסייה ועוד פרמטרים רבים שיש להתייחס אליהם בעת הבנייה והתכנון. אם ברצונכם לבנות גן חדש מוזמנים לפנות אלינו על מנת לקבל ייעוץ ותכנון מקצועי.